Jezus van Nazareth, ook wel bekend als de Zoon van God, Messias, Paaslam en … fabeltje? Al sinds de dood van Jezus wordt er getwist over of Jezus daadwerkelijk de Zoon van God was, door Christenen maar ook door Joden, Moslims en mensen met andere wereldvisies. Christenen claimen zelfs dat Jezus uit de dood is opgestaan. Hoewel dit eeuwenlang geen twijfel is geweest wordt tegenwoordig zelfs het bestaan van Jezus steeds vaker in twijfel te worden getrokken. Gelukkig kunnen we heel wat vertellen over Jezus, Zijn leven en de claims gemaakt over Zijn leven aan de hand van niet-Christelijk historisch bewijs.

Heeft Jezus echt bestaan?

Er is geen twijfel over mogelijk dat Jezus écht heeft bestaan. Historici en andere geleerden zijn het hier bijna unaniem over eens, mede doordat er vele niet-Christelijke bronnen zijn die zelfs vijandig zijn aan het Christendom. Er is op basis van deze bronnen ook geen twijfel onder historici over dat Jezus is gedoopt en gekruisigd door de Romeinen.

Thallos
Thallos is de eerste niet-Christelijke bron die over Jezus heeft geschreven rond 55 AD. Zijn werk wordt in vroege literatuur gequoteerd zoals Sextus Julius Africanus (160-240 AD) en George Syncellus (800 AD). Er zijn zelfs aanwijzingen dat hij de zonsverduistering heeft vastgelegd rond het moment van de kruisiging.  
Joodse en Romeinse historici
Flavius Josephus (Joodse historicus,  ca. 90 AD) en Tacitus (Romeinse historicus, ca. 116 AD) zijn beiden betrouwbare bronnen mede doordat zij als niet-Christenen delen van het leven van Jezus hebben vastgelegd als zijnde echt gebeurd.  
Vijandige bronnen
Ook andere niet-Christelijke en zelfs vijandelijke bronnen schrijven over Jezus alsof Hij echt heeft bestaan zoals de Babylonische Talmoed en de klassieke schrijver Mara bar Serapion die vanuit een Romeinse gevangenis brieven heeft geschreven waarin Jezus wordt genoemd.
Bijbelse geschriften

In het nieuwe testament zijn meerdere boeken en brieven die zijn geschreven door ooggetuigen en indirecte getuigen van het leven van Jezus. Deze geschriften worden door historici als primaire bron van informatie gebruikt over het leven van Jezus.

De geschriften worden gedateerd v.a. 50 AD en zijn geschreven door en tijdens de levens van de leerlingen van Jezus zelf. Er zijn meer dan 5000 kopieën van het nieuwe testament gevonden die over het algemeen overeen komen en relatief kort na Jezus dood zijn gedateerd. Er is over geen enkele andere oudheden zoveel gedocumenteerd als het nieuwe testament.

Ook zijn er vele Bijbelse profetieën geschreven in het oude testament over het leven van Jezus zoals Jesaja 53, Psalm 22, Psalm 119, Psalm 69, etc. Deze profetieën zijn gedocumenteerd van voor de geboorte van Jezus (de dode zee-rollen, ca. 250 BC).

Wie was Jezus?

Op basis van de bovenstaande niet-Christelijke bronnen kunnen we ook de volgende claims over Jezus en Zijn leven vaststellen:

  • Jezus werd gezien als een wijs man en een Joodse rabbi (leraar);
  • Jezus had vele volgelingen, ook na Zijn dood vanuit elke bevolkingsgroepen en sociale statussen;
  • Jezus stond bekend om zijn wonderlijke daden waaronder genezingen;
  • Jezus werd door velen gezien als Messias en Koning van Israël maar werd niet aanvaard door de Joodse leiders;
  • Jezus is op de avond van Pesach gekruisigd door Pontius Pilatus tijdens de heerschappij van Tiberias;
  • Er was een zonsverduistering direct na de kruisiging.

Het is wel duidelijk vanuit niet-Christelijke bronnen dat Jezus op zijn allerminst een spirituele persoonlijkheid was met vele volgers. Maar kunnen we dan ook op een rationele wijze aannemen dat Jezus méér dan dat was, namelijk de Zoon van God?

Was Jezus écht de Zoon van God?

De Bijbel is hier in ieder geval duidelijk over: Jezus was de Zoon van God en is zelf God. De Bijbel is echter een Christelijke ‘gekleurde’ bron. Er zijn ook andere argumenten waarmee we op een ‘rationele’ wijze kunnen aannemen dat Jezus echt de Zoon van God is zoals de claims uit de Bijbel onderzoeken. De belangrijkste claim is dat Jezus is opgestaan uit de dood. Een bovennatuurlijke claim die zou bevestigen dat Jezus echt was wie Hij zei dat Hij was. Als Jezus niet uit de dood is opgestaan is Hij niet de Zoon van God, een dwaalleraar en leugenaar en is de Bijbel en het Christelijke geloof nutteloos, zoals ook Paulus schrijft:

1 Kor 15:13 (NBG) Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; 14 en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos. 15 Dan blijkt dat wij als getuigen van God over hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat hij Christus heeft opgewekt – want als er geen doden worden opgewekt, dan kan hij dat niet hebben gedaan.

Is Jezus opgestaan uit de dood?

Er zijn vele aanwijzingen dat Jezus daadwerkelijk is opgestaan uit de dood:

  • Vrouwen, die in de tijd van Jezus niet als getuigen werden aanvaard, waren de eerste getuigen van de wederopstanding volgens de 4 evangeliën. Ook werden ze door de leerlingen van Jezus zelf in eerste instantie niet geloofd die in angst voor vervolging ondergedoken zaten.
  • De kruisiging, het lijden en de bespottingen van Jezus zijn vernederende gebeurtenissen voor een ‘Zoon van God’ vastgelegd door Zijn volgers. Ook door de Joden en Romeinen wordt Hij bespot hierover: ‘Als je werkelijk de Zoon van God bent, kom dan van dat kruis af’.
  • Jezus’ volgers hebben Hem bijna allemaal in de steek gelaten, toch hebben ze dit over zichzelf vastgelegd in de evangeliën. Dit toont aan dat ze liever heel secuur de waarheid wilde vastleggen dan hun schaamte te verbergen.
  • De vijanden van Jezus verklaarden zelf dat het graf leeg was door de leerlingen van Jezus te beschuldigen van het stelen van Jezus’ lichaam. Dit terwijl het graf was verzegeld en sterk werd bewaakt door Romeinse soldaten.
  • Jezus is volgens Paulus na Zijn dood levend verschenen aan Petrus, de leerlingen, 500 Christenen, Jacobus en alle apostelen waarvan de meesten nog leefden op het moment van schrijven van het nieuwe testament.
  • Paulus was een hooggeplaatste farizeeër die zelf Christenen vervolgde en al zijn prestige en macht opgaf om zelf een Christen te worden.
  • Als Jezus niet was opgestaan, waarom hadden de Romeinen en Joden dan niet het lichaam van Jezus als bewijs gebruikt?
  • Alle volgelingen van Jezus werden zwaar vervolgd, toch bleven ze het geloof aanhangen wat aantoont dat de ooggetuigen en vroege volgelingen écht geloofden in de wederopstanding van Jezus.
  • Het Christendom, het geloof in Jezus, is terug te dateren tot wel enkele maanden na de wederopstanding, wat aangeeft dat men in die tijd écht geloofden in de wederopstanding van Jezus én in de getuigenissen van de gelovigen dat ze Jezus levend hadden gezien.
Kritiek

Er zijn nog een handjevol theorieën die het lege graf proberen te verklaren waaronder dat Jezus niet echt dood is gegaan maar buiten bewustzijn is geraakt. Dit is makkelijk te ontkrachten omdat er nog nooit één gedocumenteerd geval is geweest dat iemand een kruisiging heeft overleefd. Bovendien is Jezus in Zijn zij gestoken en kwam er bloed en water uit, wat aangeeft dat Hij daadwerkelijk was overleden.

Ook wordt er door sommigen geloofd dat de leerlingen van Jezus allemaal hebben gehallucineerd dat Hij was opgestaan uit de dood. Echter zijn er geen wetenschappelijke studies waaruit blijkt dat groepen mensen dezelfde hallucinaties kunnen hebben dus dit is zeer onwaarschijnlijk. Bovendien was het graf echt leeg.

Een andere theorie is dat het lichaam van Jezus was gestolen zoals ook te lezen is in Mattheus 27:62.  Dat zou betekenen dat Zijn leerlingen, veelal arme en simpele mannen, Romeinse bewakers bij het graf hebben verslagen die dat letterlijk met hun leven moesten bewaken. Dit terwijl duidelijk is dat de leerlingen uit angst voor hun leven waren gevlucht toen Jezus werd gekruisigd (Markus 14:50) en na de dood van Jezus zaten ondergedoken (Johannes 20:19). En dan zouden ze nu opeens welwillend zijn om te sterven voor hun leugen dat Jezus is opgestaan uit de dood?

Conclusie

Het is een historisch feit dat Jezus écht heeft geleefd. Hij was een Joodse leraar waarvan velen dachten dat Hij wonderen verrichtte en daarom ook werd gezien als Messias. Hij werd uiteindelijk door de Joodse leiders uitgeleverd aan Pilatus om gekruisigd te worden en werd daarna begraven.

Na 3 dagen is het graf leeg teruggevonden hoewel deze was verzegeld door Pilatus en sterk werd bewaakt door ca. 16 Romeinse soldaten die het met de dood moesten bekopen als er iets met het graf of lichaam zou gebeuren. Hierop volgend zijn er honderden ooggetuigen van het lege graf en die Jezus in levende lijve hebben gezien. Hoewel de wederopstanding in Christelijke bronnen staat beschreven is het een historisch feit dat de ooggetuigen écht hebben geloofd dat Jezus is opgestaan omdat het Christendom direct is gaan groeien desondanks de Christenen sterk werden vervolgd door zowel de Joden als de Romeinen. Ze hadden geen ander motief dan het verkondigen van de waarheid.

Op basis van deze historische bronnen, ooggetuigen en rationele argumenten is de meest aannemelijke theorie dat Jezus écht was wie Hij zei dat Hij was, namelijk de Zoon van God, bevestigd door Zijn bovennatuurlijke wederopstanding.

Meer weten?

Zoek eens op YouTube naar “De historische Jezus” of “Is Jezus echt opgestaan uit de dood?”.